ADHD u dzieci

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) to zaburzenie, o którym mówi się w przypadku zespołu nadaktywności psychoruchowej z deficytem uwagi. Powoduje ono, że osobie go posiadającej ciężko usiedzieć na miejscu, trudno też o pełną koncentrację. Z tego też powodu uczniowie z ADHD postrzegani są jako osoby niegrzeczne, samolubne, wręcz źle wychowane.

ADHD – objawy
Widok ruchliwego dziecka sprawia, że wiele osób przypuszcza, jakoby posiadało ono ADHD, nie każde jednak dziecko energiczne, co warte jest podkreślenia, posiada to schorzenie.
Najbardziej charakterystycznymi objawami ADHD są:

  • brak koncentracji,
  • trudność z utrzymaniem uwagi w czasie zabawy,
  • nie spełnianie poleceń,
  • gubienie zabawek i ulubionych przedmiotów,
  • nieumiejętność organizowania zabawy,
  • zapominanie o obowiązkach,
  • częste przerywanie zabawy innym.

O istnieniu ADHD można przypuszczać, jeśli powyższe objawy pojawiają się często i nakładają się na siebie.

ADHD – cenne wskazówki
Dziecko z ADHD nie potrafi się skupić, dlatego szalenie istotne jest zaplanowanie każdego dnia tak, by wszystkie one były do siebie podobne.
Pomocny będzie dlatego plan codziennych zajęć, dzięki któremu dziecko nauczy się przestrzegania ustalonego porządku. Zwrócić należy uwagę także na regularne spożywanie posiłków, pomiędzy którymi dziecko powinno otrzymywać wartościowe przekąski eliminujące uczucie rozdrażnienia.
Komponując jadłospis nie należy przygotowywać dziecku dań, których nie lubi, podobnie rzecz ma się z ubraniami – jeśli dziecko mówi, że czegoś nie lubi, nie zmuszajmy go do chodzenia w tym.
Komunikując się z dzieckiem nadpobudliwym pamiętać należy o tym, by wydając polecenia ograniczyć je do minimum. Oznacza to wydawanie krótkich informacji typu: „załóż kapcie”, „umyj ręce” czy „posprzątaj pokój” przyjaznym, choć zdecydowanym tonem. Przekazywanie informacji za pomocą rozbudowanych zdań jest w przypadku ADHD niewiele warte.
Zadbajmy też o przyjemną atmosferę, pamiętając, by dziecko miało możliwość wyciszenia się przed zaśnięciem.

ADHD – dieta
Lekarze są zdania, że odpowiednia dieta pozwala złagodzić objawy ADHD.
Istotną rolę odgrywa tu dieta Benjamina Feingolda zakładająca odżywianie z wykorzystaniem produktów pochodzenia naturalnego, stronienie od słodyczy, barwników i sztucznych konserwantów.
Mówiąc o diecie przy ADHD należy wspomnieć o diecie niewielu produktów, która polega na eliminacji pokarmów nietolerowanych przez organizm.
ADHD zakłada konieczność uzupełniania składników odżywczych. Okazuje się bowiem, że w przypadku ADHD wyróżnić można 4 grupy składników, których często w diecie brakuje. Należą do nich:

  • aminokwasy odżywiające mózg,
  • lecytyna, kwasy omega-3, EPA i DHA,
  • substancje pochodzenia roślinnego, które wpływają na pracę układu nerwowego, w tym na zapamiętywanie, koncentrację, lęki,
  • witaminy i mikroelementy (witaminy z grupy B, beta karoten, magnez, cynk).

ADHD jest schorzeniem, które wymaga wprowadzenia wielu zmian w życie dziecka i jego najbliższych. Zapraszamy do dzielenia się Waszym doświadczeniem.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *